مصطفی پورمحمدی: در قتل های زنجیره ای نقشی نداشتم
نوشته شده توسط : blpwjob

مصطفی پورمحمدی در زمان قتل های زنجیره ای معاون اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بوده است

مصطفی پورمحمدی، معاون پیشین وزارت اطلاعات ایران گفته است که در قتل شماری از نویسندگان و دگراندیشان ایرانی که به قتل های زنجیره‌ای مشهور شد، دخالتی نداشته است.

آقای پور محمدی در دورانی که قتل های زنجیره ای به کشته شدن داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران و همسرش پروانه فروهر و همچنین محمد مختاری و جعفر پوینده از نویسندگان ایرانی انجامید، معاون وزارت اطلاعات ایران بود.

روزنامه شرق در شماره روز دوشنبه ۸ اسفند خود از قول آقای پورمحمدی نوشته است که در هنگام قتل های زنجیره ای "حوزه من متفاوت و مستقل از حوزه افرادی بود که در قتل‌های زنجیره‌ای متهم شدند یعنی نه حوزه من بود و نه آن افراد کارمندان من بودند."

"من به آقای خاتمی گفتم این دوستان شما می‌دانند من در این حوزه دخالت ندارم ولی ناجوانمردانه شروع کردند در روزنامه‌ها و نشریات و شب نامه‌هایشان پیوسته علیه من اتهام‌سازی کنند اگر این ادامه پیدا کند من هم چیزی‌هایی خواهم گفت و آن موقع خواهید فهمید که فضا متفاوت از آنچه شما می خواهید است"

مصطفی پورمحمدی معاون پیشین وزارت اطلاعات ایران و رئیس فعلی سازمان بازرسی کل کشور

آقای پورمحمدی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران (پلی تکنیک) سخنرانی و به سئوالات آنها پاسخ می داده است.

مصطفی پورمحمدی گفته است که در زمان قتل‌های زنجیره‌ای جانشین وزارت اطلاعات و رئیس اطلاعات خارجی وزارتخانه بوده است.

آقای پورمحمدی گفته است بعد از افشای قتل های زنجیره ای، "فضای رسانه‌ای چپ و به اصطلاح اصلاح‌طلب یک ماشین تبلیغاتی وحشتناک به راه انداخت که من نیز یکی از هدف‌های آنان بودم به‌طوری که اگر سر خود را بالا می‌گرفتم تک‌تیراندازهای آنان مرا هدف قرار می‌دادند."

معاون پیشین وزارت اطلاعات ایران گفته است: "مدتی سر خود را کوتاه نگه‌داشتیم تا این موج بگذرد. آن هنگام در شرایطی که سکوت می‌کردیم چطور می‌توانستیم افکار عمومی را قانع کنیم که ما در این قضیه دخیل نبودیم."

در جریان قتل‌ مخالفان و منتقدان حکومت ایران، برخی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی مخالف جمهوری اسلامی هم در دههٔ هفتاد خورشیدی هم در داخل و خارج به قتل رسیدند.

از جمله افرادی که در خارج از ایران کشته شدند، شاپور بختیار آخرین نخست وزیر محمدرضا پهلوی و شماری از مخالفان کرد جمهوری اسلامی در آلمان بودند که قتل آنها به حادثه میکونوس مشهور شد.

وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۷ طی اطلاعیه‌ای بی سابقه، به صورت رسمی اعلام کرد که عده‌ای از اعضای آن وزارتخانه در طراحی قتل‌ها دست داشته‌اند

در جریان کشته شدن برخی از چهر های ایرانی در پاییز سال ۱۳۷۶و بهتی که جامعه ایران را فراگرفته بود، محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران وعده پیگیری آن را به صورت عمومی داد.

در پی این پیگیری، وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۷ طی اطلاعیه‌ای بی سابقه، به صورت رسمی اعلام کرد که عده‌ای از اعضای آن وزارتخانه در طراحی قتل‌ها دست داشته‌اند.

قربانعلی دری نجف آبادی وزیر وقت اطلاعات ایران در پی انتشار این اطلاعیه از سمت خود استعفا کرد. مصطفی پورمحمدی می گوید که او هم در این زمان معاون اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بوده است.

برخی از نویسندگان و روزنامه نگاران ایرانی همچون اکبر گنجی که موضوع قتل های زنجیره ای را در این کشور دنبال می کردند، می گویند که قتل های زنجیره ای منحصر به قتل دگراندیشان در داخل ایران نبود و موارد متعددی را هم در خارج از ایران شامل می شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پس از انتصاب آقای پورمحمدی در کابینه اول محمود احمدی نژاد اتهاماتی را در این زمینه متوجه او کرد و از رئیس جمهور ایران خواست که روشن شدن ماجرا، او را از سمت خود برکنار کند.

مصطفی پور محمدی، آیت الله منتظری و دیده‌بان حقوق بشر

دیده‎بان حقوق بشر با استناد به خاطرات آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام برکنار شده رهبر ایران، از مصطفی پورمحمدی به عنوان عضو هیات سه نفره ای نام برده بود که در تابستان سال ۱۳۶۷ هزاران تن از زندانیان سیاسی را که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند مورد بازجویی قرار دادند و دستور اعدام شمار زیادی از آنان را صادر کردند.

آقای پورمحمدی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در باره سابقه خود در آن زمان گفته است: "در سال ۶۶ معاون ضدجاسوسی وزارت‌ اطلاعات شدم. معاونت ضدجاسوسی حوزه‌ای است که با فعالیت جاسوسی بیگانگان مبارزه می‌کند و در مسائل داخلی هیچ نقشی ندارد... حیطه‌بندی در وزارت اطلاعات بسیار شدید است، حتی آدم‌های این حوزه نباید با آدم‌های حوزه دیگر آشنا و مواجه شوند. این تفکیک و مرز‌بندی معمولا سعی می‌شود با جدیت رعایت شود. بنابراین زمان شروع فعالیت‌های من، این مسئولیتم است."

آیت الله منتظری قائم مقام برکناره شده رهبر ایران مصطفی پورمحمدی را به دخالت در کشتار مخالفان جمهوری اسلامی در تابستان شصت و هفت متهم کرده بود

او سپس توضیح داده که با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ "یک سال و چند ماه رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی وزارت اطلاعات بودم و کار تحلیل مسایل امنیتی می‌کردم، یعنی اصلا کار اجرایی نداشتم و از حوزه ضدجاسوسی بیرون رفتم."

سایت خبرآنلاین بخشی از گفته های آقای پورمحمدی را در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر منتشر کرده که گفته است او پس از قتل های زنجیره ای از چند روزنامه ای که علیه او مطالبی نوشته بودند شکایت کرده که به محکومیت آنها منجر شده است.

"آن موقع پیامی به آقای خاتمی دادم. من به آقای خاتمی گفتم این دوستان شما می‌دانند من در این حوزه دخالت ندارم ولی ناجوانمردانه شروع کردند در روزنامه‌ها و نشریات و شب نامه‌هایشان پیوسته علیه من اتهام‌سازی کنند، اگر این ادامه پیدا کند من هم چیزی‌هایی خواهم گفت و آن موقع خواهید فهمید که فضا متفاوت از آنچه شما می خواهید، است."

آقای پورمحمدی گفته است که از آقای خاتمی خواسته تا "جلوی این فضا را بگیرند."

مصطفی پورمحمدی در حال حاضر رئیس سازمان بازرسی کل کشور از زیر مجموعه های قوه قضائیه و یکی از منتقدان سیاست های محمود احمدی نژاد است.





:: برچسب‌ها: موسیقی , دوستان , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: